#8: Taqwa

Advertisements

Allah knows

Ketakutan yang tertinggi, adalah apabila tanpa sedar, kita memimpin yang lain ke neraka, atau kita memimpin mereka ke syurga sedang kita ke neraka. Kurayu, dosa-dosaku biar jadi debu, juga milik mereka yang pernah mengenaliku.

Irfan

Kata-kata ini mengingatkan saya kepada satu peristiwa.

Musim sejuk 2008.
Teruskan membaca

Kisah si layang-layang

Perbualan kami bertiga di Facebook,

Inda Hanim Samsi : nk2!!!!!!! nk2!!!! nk2!!!! adek hujung bln 4 br abis blaja…..nk pi ..nk pi…men snowboard..weeeeeeee~~~~

Inda Hayati Samsi : hah..hujung bulan 4 saya kat msia.. kita gi holiday aaa…

Inda Hanim Samsi : yess!!!!!!!!!!! hahahaha..ok..nnt gtau ayah…hee…tgk bajet ade x…yahoOOooOOo~~~~~

Inda Hanum Samsi : oi oi oiiiiiiiii…ape ni plan holiday anum takde kat msia >.<

Dah lama rasanya tidak bercuti berlima. Sepanjang saya, Anum dan Anim berada di universiti, jarang sekali kami dapat berkumpul bertiga dengan mama dan ayah. Gambar di atas antara waktu-waktu sepanjang percutian kami di Port Dickson 2, 3 tahun yang lepas. Waktu ini, ayah dan mama sedang bermain jetski dan kami bertiga di tepi pantai bermain layang-layang.

Tiba-tiba,

Aarrrgghhhhhhhhh…. layang-layang.

Tali layang-layang terlepas daripada tangan adik saya dan masing-masing tergamam.

Saya rasa tidak sempat saya fikir panjang, kaki sudah berlari laju mengejar tali layang-layang. Entah kenapa, laju sangat lari waktu tersebut. Yang saya tahu, tali layang-layang itu mesti saya dapatkan semula. Refleks agaknya.

Tapi pernahkah perasan atau tidak, yang layang-layang hanya terbang tinggi apabila menentang arus angin. Pernah fikirkan? Teruskan membaca.

Ichi Go Ichi E

Perkara pertama yang terlintas dalam kepala akak ni, “Aduh, ada 3 bulan je lagi untuk hidup. Ya Allah.”

Semua gelakkan saya.

“Yelah, kalau dalam TV bila doktor bagitau yang kita ada fatal disease, mesti ada tempoh 3 bulan je untuk hidup.”

Saya berkongsi kisah benar saya di mana doktor tersilap dignosis saya dengan masalah jantung semasa medical check-up sebelum berangkat ke Jepun. Fuh, lemah semangat. Tetapi itu bukan sekadar cerita lawak, tetapi sesuatu yang mengubah cara saya memandang kehidupan.

Perkongsian itu harapnya memberi satu gambaran tentang hidup ini adalah proses untuk merebut peluang.

Alhamdulillah, semuanya lancar semasa Wii 2009 di Nara baru-baru ini. Selalunya saya bayangkan waktu perpisahan setiap kali program merupakan waktu yang paling sedih, tetapi kali ini, waktu muhasabah sahaja sudah buatkan saya menitik air mata. SubhanAllah.

Ichi go ichi e (一期一会)

this is the moment

Satu lagi peluang buat diri saya untuk berkongsi ilmu dan memperoleh ilmu. Kali ini, saya telah cuba kongsikan dengan para peserta di Wii tentang konsep hidayah.

Kak Inda, baru saya faham yang hidayah ini merupakan satu peluang!

Berapa ramai di antara kita yang merebut peluang depan mata? Pernah atau tidak kita melepaskan atau terlepas peluang di depan mata kita?

Saya berpeluang untuk mengikuti satu program di US, yang disiarkan secara langsung melalui  video streaming di internet. Program yang menyentuh tentang pemahaman dan praktikaliti dalam surah al-Fatihah. Saya dapat maklumat program ini pun disebabkan saya sedang mengikuti program MasterPIES yang dibawa oleh saudara Fazrul Ismail dan beliau merupakan speaker dalam program di US itu. Kebetulan malam itu, saya berada di rumah kawan dan disebabkan kami bersembang panjang, masing-masing tidur lewat pada malam tersebut. Jadi disebabkan waktu subuh agak awal, saya ikuti program al-Fatihah tersebut sementara menunggu waktu subuh.

Speaker menerangkan tentang konsep hidayah. Teruskan membaca.

Puasa Bukan 断食 Tetapi 斎戒

Are? Saikai? Danjiki jyanai no?

Danjiki wa SAUM to chigau deshou?

Soudesune~

* Eh? Saikai? Bukan danjiki ke?

Danjiki dengan puasa lain kan?

Haah la~

Danjiki (断食) bermaksud menahan daripada perbuatan makan dan minum. Kanji 断 bermaksud tahan dan kanji 食 bermaksud makan (minum sekali). Jadi, sudah semestinya danjiki bukan bermaksud SAUM (berpuasa di bulan Ramadhan) bukan?

Bagi mereka yang berada di Jepun, satu kotoba (perkataan) baru untuk dipelajari. Saya pun baru saja belajar perkataan saikai ini sewaktu program jaulah Biro Perhubungan dan Kebajikan IPIJ di Masjid Nagoya baru-baru ini. Sempat kami berbual-bual dengan sahabat-sahabat Jepun seIslam kami yang sedang berkumpul untuk halaqah ilmu.

斎戒 (saikai) – purification

Google Translate

Sedang danjiki atau saikai? Saya teringat satu perbualan saya dengan Oyasan.

Bulan depan dah mula bulan Ramadhan. Saya akan danjiki selama sebulan. Pernah dengar tentang Ramadhan?

Sebulan? Langsung tak makan dan minum selama sebulan?

Oh, tidak. Saya boleh makan selepas matahari terbenam. Bermulanya matahari terbit saya danjiki.

Oh. Memang kena danjiki ya. Mesti kurus selepas sebulan nanti. Kenapa kena danjiki? Tidak penat? Orang muda mesti boleh tahan. Kalau saya yang dah tua ini, mesti tak larat.

Untuk belajar tentang sabar. Danjiki untuk mengingatkan diri sendiri tentang orang lain yang tidak berpeluang untuk makan dan minum.

Kuatnya.

Perbualan kami diteruskan pula dengan jenis-jenis makanan yang saya masak untuk berbuka 🙂 Teruskan membaca

Bukan Senang Nak Senang

Eh, sekolah saya dulu. Dah lain…

Inda ingat tak, dulu time ayah hantar Inda pergi sekolah naik motor dulu. Inda turun motor pastu jatuh tergolek ke belakang.

Haha, saya ingat, ingat, beg berat.

Pastu Inda bangun buat muka selamba je, macam tak jadi apa-apa. Ayah ingat sampai sekarang time Inda jatuh tu.

Teringat saya pada perbualan di atas selepas menonton video di bawah. Teringat zaman sekolah rendah dahulu.

Cuti lepas, saya berpeluang untuk meluangkan masa bersama keluarga di Malaysia. Selalunya masa banyak dihabiskan di pejabat ayah. Konon-konon buat part time. Tapi sebenarnya tidak buat apa-apa pun. Duduk membaca buku, menonton TV, makan, melayari internet dan kadang-kadang sahaja diminta untuk ke sana dan ke mari menguruskan hal pejabat. Kadang-kadang turut membantu dalam hal-hal yang melibatkan komputer dan internet.

Menghabiskan masa semaksimum mungkin bersama mama dan ayah.

Saya sempat mengikut ayah ke tapak pembinaan untuk melihat projek yang sedang berjalan. Ayah seorang kontraktor. Sempat juga berkejar ke sana ke mari dengan ayah untuk berjumpa dengan klien. Bakal kontraktor? InsyaAllah…

Perbualan di atas berlaku ketika kami memandu ke MARDI. Kami melalui sekolah lama saya, Sekolah Kebangsaan Serdang.

Tak jumpa gambar yang comel lagi la

Tak jumpa gambar yang comel lagi la

Dulu saya ingat, time saya ngan Anum sekolah kat situ, time tengah hari kalau ada roadblock ayah mesti hantar saya dulu sampai pagar kecik tu. Lepas amik Anum kat umah. Saya tunggu kat pagar kecik tu sampai ayah ngan Anum sampai, pastu naik motor 3 orang pergi sekolah.

Natsukashi!

Time kat Taman U lak, kalau balik taekwondo petang-petang, nanti ayah jemput dengan Passola. Boleh pula ek dulu naik sampai 4 orang!

Ayah, Inda, Anum dan Anim. 4 orang, sekitar kami berumur 9-12 tahun. Passola merah dengan seat belakang :D

Ayah, Inda, Anum dan Anim. 4 orang, sekitar kami berumur 9-12 tahun. Passola merah dengan seat belakang 😀

Saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Serdang sehingga pertengahan darjah 3 kemudian berpindah ke sekolah yang baru dibuka di kawasan perumahan saya, Sekolah Kebangsaan Taman Universiti.

Apabila dikenang semula, rilek saja zaman sekolah rendah dulu. Jatuh, berhujan panas ke sekolah bukannya apa sangat pun. Tapi pada waktu itu, terasa susahnya.

Susahnya Kak Inda, rasa macam tak boleh nak buat. Kenapa dulu tak macam ni?

Saya dahulu pernah terfikir perkara ini. Saya ingatkan waktu di AAJ merupakan cabaran terbesar saya. 2 tahun yang sangat mencabar mental dan fizikal. Rupa-rupanya tidak sama sekali. Hari ini, saya mendapat cabaran  yang berbeza dan lebih besar lagi.

Kalau fikir camtu memang la dulu senang. Kalau tak, takdenya kita boleh selesaikan masalah tu. Sebab masalah tu dah selesailah, nampak senang. Kita dah tau cara nak selesaikan. Sekarang susah sebab kita sedang hadapi masalah tu.

Teruskan membaca

Take 5 : Animator vs Animation II

Sementara saya mengemas kini blog dan entri-entri terbaru, mari kita ikuti sambungan Animator vs Animation dalam entri lepas. Kali ini, memang best la. Stickman dah keluar dari program flash dan menyerang desktop animator! Musang berapi pun kalah. Siap keluar antivirus.

The Chosen One

Again, credit to Iluvislam.com

Again, credit to Iluvislam.com

Idea pop-up blocker yang best!

Ada apa dengan animasi ini? Teruskan membaca, sikit je lagi