Inda, 気を付けてね (hati-hati ya)

Hajimemashite, Ishibashi Itaru desu.

Hajimemashite, Inda to moushimasu. Yoroshiku onegaishimasu.

Saya berkesempatan untuk berjumpa dengan Chief Engineer Sumico Lubricant Co. Ltd semasa lawatan saya ke kilang beliau. Saya dan senpai perlu ke sana untuk menyelenggara sebuah eksperimen dengan bantuan pakar dan mesin Sumico Lubricant.

Bagi seorang yang sudah biasa menjadi tuan rumah program homestay, Ishibashi san sememangnya seorang yang peramah dan baik. Beliau juga pernah menjadi tuan rumah kepada 2 orang pelajar Malaysia, sungguh bertuah saya pada hari tersebut. Alhamdulillah.

Eksperimen berjalan dengan baik, dan saya berpeluang untuk melawat keseluruhan bahagian kilang tersebut. Semasa menunggu waktu untuk pulang, kami berbual santai di bilik mesyuarat dan fokus perbincangan kami ialah tentang keselamatan.

Inda, ki wo tsukete ne. (Inda, hati-hati ya)

Kitamura sensei berulang-ulang kali mengingatkan saya sebelum bertolak supaya berhati-hati semasa membuat eksperimen di Sumico Lubricant. Apabila diingatkan berkali-kali, saya menjadi cuak. Setibanya saya di kilang, saya bertanya kepada Terano senpai,

Bahaya ke eksperimen kita nanti?

Eh, takde lah. Kenapa?

Oh, sensei tadi asyik ingatkan je. Cuak gak.

Oh, sensei memang macam tu. Apa-apa pun dia akan minta berhati-hati. Beruntung lab kita dapat sensei macam tu. Sensei lab lain ada yang tak kisah langsung pun.

Saya teringat perbualan tersebut semasa sibuk berborak di meja mesyuarat. Teruskan membaca

Advertisements

ゆっくりでやろう

Plan…

先輩:明日、潤滑処理やりましょう。4種類の潤滑、頑張りましょう。(Senior : Esok, jom buat lubrication process. Cuba untuk selesaikan 4 jenis pelincir.)

インダ:はい!(Inda : Okeh!)

Keesokkan harinya…

黒色だけか?どうしよう。。。(Yang hitam je? Macam mana ni…)

Hari Isnin yang lepas sepatutnya kami perlu siapkan semua keempat-empat lubrication process, tetapi tidak berjaya. Hanya satu sahaja yang sempat kami siapkan. Perlu bergegas kerana hari Rabu, perlu ke bilik SEM. Dan sebelum ke bilik SEM, kesemua spesimen perlu melalui tensile test. Teruskan membaca.

Ichi Go Ichi E

Perkara pertama yang terlintas dalam kepala akak ni, “Aduh, ada 3 bulan je lagi untuk hidup. Ya Allah.”

Semua gelakkan saya.

“Yelah, kalau dalam TV bila doktor bagitau yang kita ada fatal disease, mesti ada tempoh 3 bulan je untuk hidup.”

Saya berkongsi kisah benar saya di mana doktor tersilap dignosis saya dengan masalah jantung semasa medical check-up sebelum berangkat ke Jepun. Fuh, lemah semangat. Tetapi itu bukan sekadar cerita lawak, tetapi sesuatu yang mengubah cara saya memandang kehidupan.

Perkongsian itu harapnya memberi satu gambaran tentang hidup ini adalah proses untuk merebut peluang.

Alhamdulillah, semuanya lancar semasa Wii 2009 di Nara baru-baru ini. Selalunya saya bayangkan waktu perpisahan setiap kali program merupakan waktu yang paling sedih, tetapi kali ini, waktu muhasabah sahaja sudah buatkan saya menitik air mata. SubhanAllah.

Ichi go ichi e (一期一会)

this is the moment

Satu lagi peluang buat diri saya untuk berkongsi ilmu dan memperoleh ilmu. Kali ini, saya telah cuba kongsikan dengan para peserta di Wii tentang konsep hidayah.

Kak Inda, baru saya faham yang hidayah ini merupakan satu peluang!

Berapa ramai di antara kita yang merebut peluang depan mata? Pernah atau tidak kita melepaskan atau terlepas peluang di depan mata kita?

Saya berpeluang untuk mengikuti satu program di US, yang disiarkan secara langsung melalui  video streaming di internet. Program yang menyentuh tentang pemahaman dan praktikaliti dalam surah al-Fatihah. Saya dapat maklumat program ini pun disebabkan saya sedang mengikuti program MasterPIES yang dibawa oleh saudara Fazrul Ismail dan beliau merupakan speaker dalam program di US itu. Kebetulan malam itu, saya berada di rumah kawan dan disebabkan kami bersembang panjang, masing-masing tidur lewat pada malam tersebut. Jadi disebabkan waktu subuh agak awal, saya ikuti program al-Fatihah tersebut sementara menunggu waktu subuh.

Speaker menerangkan tentang konsep hidayah. Teruskan membaca.

The Secret dan Wii2009

Tinggal lagi lebih kurang 2 minggu sebelum Wii2009 bermula. Saya rasa sedikit berdebar, pada masa yang sama seronok. Seronok dapat berjumpa dengan sahabat-sahabat seIslam yang lain, seronok dapat berkongsi ilmu dan pengalaman di sana nanti. Berdebar? Semoga Allah mudahkan segala urusan, dari urusan programnya, para speaker dan bakal pesertanya.

Tahun ini, diamanahkan menjadi salah seorang speaker. Alhamdulillah. Ada sesuatu untuk drive diri ini. Sesuatu untuk improve diri ini. Banyak juga hendak dikongsi semasa program nanti. Semoga Allah memberikan kesihatan yang baik, kelapangan dada dan kefasihan lidah.

Sepanjang program MasterPIES yang saya ikuti selama 3 bulan sebelum ini, banyak sangat perkara yang menganjak paradigma. Setiap satunya membawa kepada perubahan yang lebih baik. Dan sememangnya, manusia perlu ‘kuat’. Lebih-lebih lagi untuk berjaya di akhirat.

Saya akan kongsikan The Secret semasa program nanti, insyaAllah.

Harapan untuk berjumpa dengan semua sisters di Jepun yang mahukan perubahan dalam hidup mereka semasa Wii nanti. Perlu berjaya dahulu di dunia sebelum mendapat kejayaan besar di akhirat.

Improvement begins with I

PS : Maklumat lanjut tentang program Weekend of Islamic Insights 2009 (Wii2009) yang akan diadakan di Nara pada 21hb-23hb November, sila layari laman ini.

Taqabal Allahu minna wa minkum

Assalamualaikum warahmatullah, to all my dear family and friends.

I would like to express my profound happiness with Allah who guided us to complete another Ramadan. It was only by His mercy that we were able to do so. I hope and pray that all of you have a blessed, illuminated and fun filled Eid.

It has been narrated that when the Prophet’s companions met each other on the Eid day, they would say to each other: “Taqabal Allahu minna wa minkum.” (May Allah accept it from us and from you).

(Related by Ahmad.)

InsyaAllah our hearts joyously engage in Takbir until Salatul Eid, pay Zakat before the Salat, dress in our best clean clothes, wish every one the joy of Eid, “Taqabal Allahu Minna wa Minkum” (May Allah accept it from us and you), visit one another and exchange gifts. The Prophet SAW said: “Exchange gifts in order to foster love”. Be charitable as best as you can, and finally make lots of istighfar, praying that Allah accept our fast, prayers and devotion, and may He grant the Ummah glory and success. Ameen.

The Festival is not a matter of dressing up in fine new clothes.

The Festival is celebrated by serving Allah and being aware of your Lord.

To celebrate the Festival is to be Sultan of the heart, not Sultan of the realm.

Sultans of the realm pass into oblivion, but the Sultan of the heart is never forgotten.

To celebrate the Festival is to be delivered from the divine punishment at the Resurrection.

The Festival is not a matter of wearing perfumes, but of being sorry for one’s sins, repenting and not committing them again.

The Festival is not about riding on horseback, but about giving up faults.

The Festival is not about sitting on the imperial throne, but about crossing the dreadful Bridge, to sit on the thrones of Paradise.

The Festival is celebrated not by boasting of palaces and power, but by bringing the light to the darkness of the tomb and equipping it through good works.

From me to you,

Alhamdulillah, I am thankful to be blessed with great family and friends. If in anyway I am not such a good member of the family or a good of a friend, please accept my apologies for any of my wrongdoings.

May you have a happy and blessed Eidul Fitr. May we implore Allah, Most High, to make Eidul Fitr a moment of blessing for every Muslim. May it bring you and yours the joy of spiritual fulfillment. Ameen.

Lots of love,

Inda Hayati Samsi

Puasa Bukan 断食 Tetapi 斎戒

Are? Saikai? Danjiki jyanai no?

Danjiki wa SAUM to chigau deshou?

Soudesune~

* Eh? Saikai? Bukan danjiki ke?

Danjiki dengan puasa lain kan?

Haah la~

Danjiki (断食) bermaksud menahan daripada perbuatan makan dan minum. Kanji 断 bermaksud tahan dan kanji 食 bermaksud makan (minum sekali). Jadi, sudah semestinya danjiki bukan bermaksud SAUM (berpuasa di bulan Ramadhan) bukan?

Bagi mereka yang berada di Jepun, satu kotoba (perkataan) baru untuk dipelajari. Saya pun baru saja belajar perkataan saikai ini sewaktu program jaulah Biro Perhubungan dan Kebajikan IPIJ di Masjid Nagoya baru-baru ini. Sempat kami berbual-bual dengan sahabat-sahabat Jepun seIslam kami yang sedang berkumpul untuk halaqah ilmu.

斎戒 (saikai) – purification

Google Translate

Sedang danjiki atau saikai? Saya teringat satu perbualan saya dengan Oyasan.

Bulan depan dah mula bulan Ramadhan. Saya akan danjiki selama sebulan. Pernah dengar tentang Ramadhan?

Sebulan? Langsung tak makan dan minum selama sebulan?

Oh, tidak. Saya boleh makan selepas matahari terbenam. Bermulanya matahari terbit saya danjiki.

Oh. Memang kena danjiki ya. Mesti kurus selepas sebulan nanti. Kenapa kena danjiki? Tidak penat? Orang muda mesti boleh tahan. Kalau saya yang dah tua ini, mesti tak larat.

Untuk belajar tentang sabar. Danjiki untuk mengingatkan diri sendiri tentang orang lain yang tidak berpeluang untuk makan dan minum.

Kuatnya.

Perbualan kami diteruskan pula dengan jenis-jenis makanan yang saya masak untuk berbuka 🙂 Teruskan membaca

Inda, basikal OK?

Inda, basikal bakul Inda sihat ke tak?

Huh? Basikal okey je.

Tak penat ke kayuh basikal hari-hari pergi sekolah, jalan-jalan mana-mana kena naik basikal.

Biasa je takde apa-apa.Hehe.

Kalau ayah naik kereta kat Jepun, nampak Inda tengah kayuh basikal, agaknya Inda baling kot basikal tu sebab geram. Hehe.

Isk, sayang sayang basikal.

Basikal saya sihat lagi

Basikal saya sihat lagi

Selalunya perbualan saya dan ayah dimulai dengan kisah basikal ‘bakul’ yang saya gunakan seharian di Jepun. Tergelak ayah saya apabila mendengar saya membeli basikal ketika saya di tahun pertama di Jepun dahulu. Mana tidaknya, kali terakhir saya bergerak ke sana ke mari berbasikal adalah ketika saya darjah 6, berbasikal untuk ke sekolah dan kedai yang berdekatan rumah. Selepas itu, kemana-mana dengan kereta.

Bukanlah kisah sebuah basikal, teruskan